Eén van de eerste dingen die jij gaat doen als je je eigen bedrijf gaat starten of net bent gestart, is een logo ontwerpen of laten ontwerpen. Een logo is het gezicht van je bedrijf, het begin van je visuele uitstraling. Een logo is absoluut nodig voor een goede zichtbaarheid.
Je logo ontwerpen in Canva
Voor een goede start van jouw onderneming wil je natuurlijk een professioneel logo. Je kunt hiervoor een grafisch ontwerper inhuren. Maar je kunt het ook zelf doen in Canva. In Canva zitten tal van sjablonen die je als basis of inspiratie kunt gebruiken voor jouw logo.
Ik hoor je denken: “Maar ik ben geen ontwerper”. Dat is geen probleem. Canva is speciaal voor mensen die geen ontwerper zijn. Met behulp van klikken, slepen en neerzetten maak je in no-time jouw logo. Als je klaar bent, kan je je logo downloaden en gebruiken op je website. Of je gaat verder in Canva met het ontwerpen van je visitekaartje, briefpapier, social media, …
Stap voor stap je logo maken in Canva
- Log in op canva.com en zoek op de homepage naar “logo’s”.
- Je ziet nu duizenden sjablonen die je kunt gebruiken als basis voor jouw logo. Je kunt er ook voor kiezen om vanaf een leeg canvas te starten.
- Open 1 van de sjablonen en voeg je eigen bedrijfsnaam toe.
- Pas de kleuren aan van het logo in het sjabloon.
- Klaar? Klik rechtsboven op downloaden en download je logo als JPG, PNG of PDF.
5 punten om rekening mee te houden tijdens het ontwerpen van je logo
- Simpel
Sterke business logo’s zijn vaak zeer eenvoudig en tot op het bot uitgekleed. Denk bijvoorbeeld aan het Nike-logo. Vraag je dus altijd af: kan er nog iets weggelaten worden? Heeft je logo veel uitleg nodig? Dan is er nog ruimte voor verbetering. Een krachtig beeldmerk spreekt meestal voor zich. - Herkenbaarheid
Wees creatief. Een wereldbol gebruiken voor een internationaal opererend bedrijf mag misschien duidelijk zijn, maar is niet erg origineel. Je wilt geen “dertien in een dozijn”-logo. Zorg dat je logo herkenbaar en onderscheidend is. - Verwachting
Wat wil je uitstralen als bedrijf of merk? En wat verwacht jouw doelgroep of klant? Iets wat jij mooi vindt, hoeft niet per se ook je (toekomstige) klantenkring aan te spreken. Verdiep je in je doelgroep. Zorg dat jouw uitstraling en de klantverwachting met elkaar matchen. Heb jij een bedrijf in autobanden, zorg dan dat je logo een stoere en robuuste uitstraling heeft. Dan ga je niet voor een knalroze logo met een frivool en krullerig lettertype eronder. - Praktisch
Gebruik niet een onbeperkt aantal kleuren in je logo. Je logo is veel sterker als het kleurenpalet beperkt wordt. Zorg ook dat de gebruikte kleuren bij elkaar passen.
Ook moet een logo goed leesbaar zijn. Je wilt dat je logo gebruikt kan worden in het klein op briefpapier of op je website, maar ook groot op bijvoorbeeld een uithangbord of als autobelettering.
Let op de betekenis van je logo. Het mag niet verkeerd uitgelegd kunnen worden. Let ook op logo’s met afkortingen als je handel gaat drijven met het buitenland: wat betekent jouw logo of afkorting in dit land? Je wilt niet met iets verkeerds geassocieerd worden. - Authentiek
Doe onderzoek naar je concurrenten en zorg dat je een logo ontwerpt of laat ontwerpen wat uniek is. Je wilt verwarring bij je klanten voorkomen. En je wilt al helemaal geen plagiaat plegen. Wees authentiek.
Is Canva nieuw voor jou? Meld je dan aan voor de gratis basiscursus Canva.