Een Canva training voorbereiden - hoe pak je dat aan

Zoals je wellicht weet geef ik cursussen, masterclasses, opleidingen en workshops over Canva. Gemiddeld geef ik zo'n 2 à 3 trainingen per week. Dit zijn zowel cursussen die ik zelf organiseer als cursussen die ik geef in opdracht van bijvoorbeeld een bedrijf of organisatie.


Mijn eigen Canva trainingen

Als ik zelf een cursus of masterclass opzet, start ik met de promotie. Ik bepaal grofweg een idee voor de training, maak een product aan in WooCommerce, ontwerp een pakkende visual, stel de prijs vast en omschrijf globaal het onderwerp. Deelnemers weten zo wat ze kunnen verwachten.

Vervolgens start ik met promoten, en pas als er genoeg plekken verkocht zijn, plan ik in wanneer ik de training ga inrichten. De datum is dan al bekend bij de deelnemers, maar ik ga de inhoud pas echt vormgeven ongeveer twee weken van tevoren. De redenen hiervoor zijn dat ik dan de laatste updates van Canva ken, en simpelweg omdat ik beter werk met een strakke deadline.

Een paar dagen voor de training ga ik alles nog even nalopen, en stel ik mezelf een aantal vragen:

  • Ziet de presentatie er goed uit?
  • Zitten er geen fouten of rare dingen in?
  • Zijn mijn notities duidelijk leesbaar?
  • Begrijp ik zelf nog wat ik wil uitleggen?
  • Voldoet het aan wat ik beloofd heb?


Trainingen in opdracht van bedrijven

Wanneer ik gevraagd word door een organisatie of bedrijf doe ik uiteraard geen promotie, omdat zij de training afnemen. Er wordt een datum gepland, en indien nodig een Zoom of Teams link gedeeld, of een offline locatie voor de training. Daarna zorg ik ervoor dat ik door middel van een uitgebreid gesprek of vragenlijst per e-mail helemaal duidelijk heb wat de organisatie verwacht van de inhoud van de training. Wat moeten hun medewerkers kunnen als de training is afgelopen?

Vaak gaat het om social media trainingen, maar soms ook gericht op drukwerkvoorbereiding of het geven van presentaties. Of meer algemeen, zoals de nieuwste Canva-functies (zoals AI). Dus ik breng echt in kaart wat ze willen kunnen aan het eind van de training.

Ik zorg er wel voor dat ik altijd meer lever dan gevraagd wordt. Er zijn vaak veel meer features in Canva waar een bedrijf vaak nog geen gebruik van maakt of het bestaan niet van weet, maar die voor hen wel heel nuttig kunnen zijn. Het wordt altijd enorm gewaardeerd dat ik zo met ze meedenk.


Voorbereiden van de trainingen

Een week of twee van tevoren ga ik dan de training voorbereiden. Dat doe ik uiteraard in Canva, waar ik mijn slides/presentatie in maak. Ik begin met het indelen van de onderwerpen in een aantal hoofdstukken. Deze vul ik vervolgens in met samenvattende screenshots. Bijvoorbeeld als ik sjablonen ga uitleggen aan de klant, dan maak ik een screenshot van de homepage van Canva, plak die in de presentatie en geef ik met cirkeltjes en pijltjes aan waar ze sjablonen kunnen kiezen, waar ze op moeten klikken, etc.

Ik zet daar verder niet al te veel tekst bij, maar leg uit wat ik er te zien is en ga ze dit ook laten zien in Canva. Ik open mijn account en laat zien waar ze die sjablonen kunnen vinden, hoe ze kunnen filteren, etc. De presentatie dient dan als naslagwerk, zodat ze niet constant notities hoeven te maken.

Tijdens de training geef ik ook praktische opdrachten. Hierdoor gaan mensen direct aan de slag met wat ze op dat moment aan het leren zijn, waardoor het geleerde beter blijft hangen. Dit zijn altijd hele eenvoudige opdrachten, bijvoorbeeld bij het uitleggen van sjablonen: ga op zoek naar 3 sjablonen voor een Facebook-post in herfststijl en voeg deze toe aan je favorieten. Daar geef ik ze dan 3 of 4 minuten de tijd voor, en ondertussen beantwoord ik alle vragen die op dat moment komen.


Geef ook genoeg waarde achteraf

Ik streef er altijd naar om mijn trainingen zo waardevol mogelijk te maken. Achteraf deel ik de opname van de training en de slides als een soort naslagwerk. Hier staan dan eventueel ook linkjes in naar externe websites of tools. Als de training op locatie is, geef ik iets mee als herinnering (zoals een Canva waaier met sneltoetsen, mijn visitekaartje of mijn eigen Canva magazine). Zodat ik lange tijd na de training nog herinnerd blijf als de enige echte Canva Witch!


Succes met jouw Canva training!

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt van hoe ik mijn trainingen voorbereid en geef. Mocht je nog vragen hebben, laat het me dan vooral weten. Volg me ook zeker op Instagram (@graphicavenue_ankiegijsel) of word lid van de Canva Support Facebook groep voor meer Canva tips and tricks!

Dit artikel kan affiliate links bevatten.